Tuesday, September 23

Darwin!!!

Nu är jag tillbaka från Darwin, staden där folk är så sjukt laid back så de är i princip horisontala, där alla business-beslut tas på krogen över ett par biror, där krokodiler på gatan är vardagsmat och där man snittar en liter vatten var tionde minut.

Vår lilla semester i semestern började i tisdagsnatt när vi hoppade på planet. Av någon outgrundlig anledning går alla plan till Darwin så man kommer fram klockan ett på natten. Eftersom varken jag eller Maria kände för att betala för en hel natt på ett hostel fick vi helt enkelt slagga på flygplatsen. Det var riktigt glamoröst vill jag lova! Med hjälp av diverse väskor och handdukar fick vi till en varsin riktig skön sovplats så vi kunde faktiskt sova ett par timmar.

Framåt förmiddagen på onsdagen åkte vi in till centrumet. Vi hade tur och fick dela taxi med två tanter som också skulle dit – vi gör allt för att spara pengar!
Efter att ha lämnat in väskorna på hostelet fick Maria, som redan har varit i Darwin en gång, agera tour guide. Eftersom vi inte kunde checka in förrän efter 12 strosade vi runt i stan ett tag. Det tog cirka 30 minuter, sen hade vi sett allt som var värt att se. Hålan nummer ett alltså. Dock gjorde det absolut ingenting, vi var ju inte där för att leva storstadsliv – tvärtom! Dessutom var det tur att det inte tog så lång tid, den sinnessjuka hettan gjorde att vi svettades litervis efter ungefär två sekunder…

Vi checkade in på hostelet, Melaleuca on Mitchell, tog en förjäkla välbehövd dusch och sen begav vi oss ut på byn igen. Mötte upp med Rasmus och Anton, mina gamla Sydneyvänner!! Efter att ha gjort en snabb överläggning bestämde vi oss för att dra ner till havet. Vi hängde där ett par timmar, knäckte ett par öl och samtalade om livet! Trevlig värre. Det blev ännu trevligare när min tredje Sydneyvän Linus kom och joinade också! Laget var samlat igen!

På kvällen lagade vi till en spexig middag samt hängde på hostelets uteplats. Tog en runda på en bar innan det var dags att sova!

Torsdagen blev en lugn dag! Efter diverse X-rated problem som ofta uppkommer när man har nykära hostelrumskompisar kunde Maria äntligen ta sig in på sitt rum för att hämta sina badgrejer. Vi spenderade största delen av dagen med att hänga i och vid poolen. Anton som skulle vidare till Thailand samma kväll kom och joinade efter ett tag – tur att vi hann ses en svängom innan han lämnade landet liksom!
Även kvällen blev lugn – vi tog en promenad ner till Mindil Beach där det var marknad. Sjukt mysigt att strosa runt, kolla in folk och allt konstigt som folk säljer. Vi avslutade dagen med varsin smoothie på stranden. Värt!

Fredagen gick i samma spår som torsdagen – häng vid hostelets pool. Har för mig att vi tog tag lite i våra liv och pallrade oss ut på en promenad, men hettan har gjort mig lite halvt senil…
På kvällen lyxade vi till det lite och tog varsin efterrätt på en restaurang inne i stan. Dessutom hamnade vi på Kittys, en irländsk pub, där vi tog en varsin öl och spanade på folk. Mycket mer än så orkade vi inte med!

Även lördagen gick i samma spår som föregående dagar – big suprise! Brännan började bli ett faktum (ja mamma, vi överdoserade på solkräm!) och det var nice! På kvällen åkte vi ut till Linus som bor i ett hus i en förort. Vi hängde där tillsammans med Rasmus, Linus engelska rumskompisar, deras tjejkompisar plus ett par svenska tjejer. Det blev en riktigt trevlig kväll vill jag lova!

Ni kan nog själva klura ut hur söndagen såg ut…Vi tog faktiskt en lång promenad, tro’t eller ej! Dessvärre blev vi så sjukt utmattade av hettan och ansträngningen så resten av eftermiddagen blev, om möjligt, ännu mer slapp!

I måndags var det utcheckning som gällde. Vi hängde dock kvar på hostelet ett par timmar innan det var dags för mig och Linus att dra iväg på en krokodiltur! Maria som redan har varit på en sådan stannade kvar i stan och chillade. Vi, tillsammans med ett gäng andra, blev upphämtade av CrocExpress runt 13 tiden. Det tog dryga timmen att åka ut till Adelaide River och undertiden så berättade chaffisen om omgivningarna. Vi stannade till vid en gammal risodling – tydligen så var det nån som kom den smarta idén att odla en jäkla massa ris där på 60talet. Det funkade bra tills de insåg att riset sög upp all fukt så det blev bara nån slags risgegga…Lyckat. Hursomhelst så har risfältet nu förvandlats till världens sumpmark där det finns allt från krokodiler till möss.
Vi stannade även till vid Windows on the Wetland, ett research center/utkiksställe. Det var verkligen jättefint men daammnn vad torrt det är överallt. Det har ju liksom inte regnat sen jul typ…

Jaja, lagom till klockan tre kom vi fram till själva croc tour headquarters som låg precis vid floden. Det låg en stor tvåvåningsbåt och väntade på oss vid bryggan. Jag tänkte att det där ser säkert och bra ut, ingen risk att krokodilerna når upp liksom. MEN, grejen var att den båt vi skulle åka med låg bakom den stora båten…ehehe, en liten, niometersgrej med lite nät runt om. PEPP!
Vi åkte ut på floden och det tog inte längre än en minut innan den första krokodilen dök upp! En av guiderna sträckte ut ett hemmagjort fiskespöaktig sak utanför båten. Enda skillnaden var att istället för en liten mask så hade hon knutit fast ett stycke buffalokött längs ut…Krokodilen tyckte väl att det såg aptitligt ut eftersom den tog ett stort jäkla skutt upp ur vattnet! Det visade sig förövrigt att stackarn bara hade ett framben…

När köttbiten var uppäten åkte vi längre ut på floden. Vi fick sällskap av ett gäng hökar som, även de, fick smaka på köttet. Helt plötsligt dök en stor jäkla örn upp från ingenstans – ganska coolt! '

Vi var ute i båten ungefär en timme och såg allt från flodens största croc (Hannibal Cannibal, en hundraårig, 6.5 metersmonster) till flodens minsta juniorcroc. Ganska coolt som sagt!!!

När vi kom tillbaka in till Darwin mötte vi upp med Maria och sen åkte vi ut till Linus. Hans roomie skulle åka till Brissie med samma flight som oss så vi tänkte att vi kunde dela taxi. Vi chillade ett par timmar i deras sunkhus – lagade lite käk, kollade film osv.
Framåt halv-elvatiden tog vi ett tårfyllt farväl (nåja…) av gänget och sen åkte vi till flygplatsen.

Efter dryga 2 h. förseningar och en jäkla massa tjafs kom vi äntligen hem till Brisbane! Även fast det var en sjukt nice vecka så var det ändå ganska skönt att komma hem!