Sunday, May 11

NOOSA!

Jävlar i havet vilken sjukt underbar helg jag har haft, ojojoj!
Det hela började i fredags - hade planerat att jag skulle ut till tjejerna i Cooparoo för att sova där o sen ta tåget till kusten. Framåt fredagseftermiddagen smsade Helena och undrade om vi inte skulle ta en sväng till Down Under Bar. Vi kunde helt enkelt inte hålla oss längre - vi hade egentligen kommit överens om att inte gå dit på ett tag eftersom vi är där alldeles alldeles för ofta. Det är i princip vi som gör att stället inte går konkurs typ...
Självklart höll jag med Helena så efter att jag hade jobbat klart tog jag CityCaten in till stan och joinade tjejerna. Hade en riktigt trevlig kväll: spelade biljard, drack öl och njöt av det australiensiska utelivet! För en gångs skull tog vi oss hem skapligt tidigt. Supersnälla Helena lät mig sova i hennes säng...tydligen gillar hon att sova på golv...Jaja, alla är vi olika!

Tiiidigt, tidigt på lördagmorgonen smög jag och Helena oss upp, slängde på oss lite kläder och käkade en snabb frulle. Maria var tvungen att vara hemma och jobba hela helgen så hon kunde dessvärre inte joina oss. I gryningen begav vi oss iväg till tågstationen för att åka in till Roma Street. Köpte lite käk och en kaffe från donken och satte oss för att vänta på tåget som skulle ta oss upp längst med Sunshine Coast. Det tog cirka 2 h att åka till Nambour där vi skulle byta till en buss. Det var verkligen jättemysigt att åka tåg - det så fint längst med kusten! Vi åkte förbi supercoola berg, Glasshouse Mountains, och en massa annan fin natur!

Väl framme i Nambour så bytte vi till Noosabussen. Busschaffisen körde rally hela vägen så vi kom fram ganska fort...När vi hoppade av i Noosa så stod hostelets shuttle bus och väntade på oss. Även denna chaffis körde rally, dock var denna aningens hetare än den förra...
Vi lämnade av lite grejer på hostelet och sen begav vi oss ner till stranden. Vandrade längst med Hastings Street och var allmänt turistiga! Efter att ha hängt på stranden ett par timmar och diskuterat vilken fruktansvärd tur vi har så promenerade vi tillbaka till hostelet för att checka in. Vi hade bokat ett sjubäddsrum och det var absolut helt OK!
Vi lyxade till det med en sjukt värd lunch på KFC! De har börjat med nya Twisters nu så vi provade Sweet Chili Chicken Twister! Nästa mission är att prova en Honey Barbecue!

Hursomhelst så hade hostelets chaffis tipsat om att spana in Noosa National Park. Vi tänkte att det skulle vara nice att dra dit så runt 14tiden hoppade vi, tillsammans med två engelska killar, in i shuttle bussen och åkte dit. Engelsmännen tipsade om en av stränderna så vi begav oss dit. Det tog cirka 30 min att vandra (mest för att vi gick långsamt och stannade varannan meter för att titta på utsikten) och så var vi tvungna att verkligen klättra ner till stranden. När vi väl kom ner så hittade vi engelsmännen, Tom och Jim, och började prata lite med dem. Det visade sig att de var sjukt härliga så vi satt där och pratade och solade i flera timmar. Helt underbart! Helena och Tom got in touch with their inner kids och roade sig med att begrava mig under sanden...det var nice. Kul också att jag blev nerslängd i havet sen! Snacka om att det inte är jätteskönt med genomblöta shorts!

Grabbsen skulle på en exploding fruit festival (??) och tyckte vi borde joina. Vi var självklart på så framåt femtiden åkte vi hemåt, bytte om och åkte till Noosaville. Det var skapligt mycket action där, dock såg vi ingen exploderande frukt. Lite av en besvikelse faktiskt! Vi åt korv, supergoda holländska pannkakor och så avrundade vi det hela med ett par öl i ett utetält.

När vi kände oss nöjda och glada gick vi bort till en bottleshop, köpte ett par öl var och tog oss tillbaka till stranden. Vi gjorde upp en eld, drack lite öl, pratade och tittade på när månen gick ner bakom horisonten. Helt perfekt kväll vill jag lova! Efter ett par timmar började vi bli lite trötta så vi tog vårat pick och pack och vandrade tillbaka till hostelet. Sa godnatt till killarna och gick till vårat rum. Men, det visade sig att det hade blivit invaderat av fulla svenska backpackers - ohh noooo!!! Riktigt vidriga stockholmare var dom - en sa t.o.m att han tyckte det var så sjukt jobbigt att behöva träffa så många utlänningar när man e ute och reser...ehhh, smart kille! Det var droppen tänkte vi och knallade bort till engelsmännen igen. Som tur var så hade deras roomies åkt samma dag så vi tog över deras sängar. Asvärt!

På söndagsmorgonen gick vi upp med tuppen! Det tog emot lite, men efter att ha snoozat lite så hoppade vi ner från sängarna, väckte killarna och gick för att checka ut. Vi var hungriga som bara den så vi gick för att äta frukost på ett mysigt cafe alldeles i närheten. Lyxade till det med en latte, toast, ägg och bacon - yum! Efter det var det tyvärr dags att säga hejdå till våra nyfunna bästa vänner. Det är lite skumt sånt där men det e ju en del av backpackerlivet!

Framåt halvtio-tiden blev vi upphämtade av världens ranchägare - jeep, cowboysarhatt och hela köret! Vi åkte till Clip Clop Treks för att rida! Jag har inte ridit på tusen år känns det som så jag peppade. Helena red när hon var yngre så även hon var jättesugen!
Det var verkligen supermysigt! Min häst hette Stanley och var stor som ett hus! Hade världens härligaste steg och var allmänt mysig. Helenas häst Tramp var jättesöt och såg ut som en liten friserhäst. Vi red både genom skogen och på stranden och stannade för ett lunchbreak vid en å. Åt damper, traditionellt aussiebröd - sjukt gott! Sen red vi vidare och avslutade det hela med en lång galopp bland stingrockor i den långgrunda sjön. Galet härligt!

Resten av dagen spenderades på olika stränder. Först la vi oss på stranden i Noosa ett par timmar. Låg och lyssnade på musik, diskuterade livet och njöt av vågornas brus! I could groove to that liksom! Framåt 15tiden åkte vi till Coolum Beach, grannstaden. Vår vän Cooper från kollektivet skulle nämligen hämta upp oss där. Vi åt en lyxig måltid på Donken och sen gick vi bort till stranden. Vi kände oss skapligt sunkiga eftersom ingen av oss hade duschat sen fredagen...i och för sig så är det riktigt nice att vara lite skitig ibland!

Galet nog så träffade vi på Raphael, en av fransmännen som Helena och Maria delade hostelrum med i Brisbane! Världen är verkligen liten!
Hursomhelst så hängde vi på stranden ett tag innan Cooper dök upp och skjutsade hem oss. Det var som sagt bääästa helgen ever!

fler bilder finns här: http://www.facebook.com/album.php?aid=23951&l=c43e6&id=508267808